16 augustus 2024

IJs

 

Als ik boodschappen doe, haal ik bij de eerste supermarkt op mijn rondje altijd ijs voor de koelbox. Voor een paar gulden heb je een grote zak vol ijsblokjes.
Toen we hier net kwamen, vond ik het maar vreemd. Je zag die zakken overal, maar ik begreep niet waarom je ze zou willen kopen. Zoveel ijsblokjes gebruikt een mens nou ook weer niet, zelfs niet als je al je glazen water op die manier koelt.
Toen we regelmatig met een groep Amerikanen naar het strand gingen, leerde ik dat je die zakken gewoon leeggooide in een koelbox en dat je op die manier je bier bijna de hele dag koud kon houden. Werkt stukken beter dan dat gedoe met die kleine koelelementen.
Voor de boodschappen gebruik ik een aangepaste methode: ik laat de blokjes in de zak zitten en stapel de boodschappen eromheen. Als ik dan thuiskom, zijn de ijsblokjes nog maar nauwelijks gesmolten en kan ik de zak in de vriezer leggen om te gebruiken voor onze drankjes. Wat we in de praktijk erg weinig doen. Water, bier en frisdrank uit de koelkast is koel genoeg. Ik drink zelfs vaak water gewoon uit de kraan. Lauw dus.
Echtgenoot vindt dat vreemd, maar een paar maanden geleden hadden we een financieel adviseur op bezoek die het ook deed.
Wij zijn nog steeds zo Nederlands dat we iedereen die bij ons komt koffie aanbieden. Hij kwam ook uit Nederland, maar hij wilde graag water. Uit de kraan, zonder ijs. “Ik woon hier al heel lang,” verklaarde hij die voorkeur. Ik ben dus niet vreemd, maar gewoon goed ingeburgerd.
In de praktijk doe ik vier keer per maand boodschappen, maar we gebruiken maximaal één zak ijsklontjes per maand. Als we het halen. De restanten gooi ik in het zwembad. Dan is dat water tenminste niet verspild.
Het zwembad koelt er niet van af.
Gelukkig, zeiden we in januari, toen het zwembad regelmatig maar een graad of 27 was en we het vaak te koud vonden om te zwemmen.
Helaas, zeggen we nu.
We zitten weer in de warmste periode van het jaar. En dit jaar is het warmer dan ooit, vanwege het zonnemaximum en El Niño. Overdag tikken we regelmatig de 35 graden aan en ’s nachts wordt het niet kouder dan 27,5 graad. Het zwembad koelt dus nauwelijks meer af en blijft tussen de 32 en de 34 graden (ter referentie: voor babyzwemmen wordt het zwembadwater opgewarmd naar 30 tot 32 graden).
Wij koelen dus ook nauwelijks meer af. Er komt geen lauw, maar warm water uit de kraan en we drinken nu allebei water met ijs. Er gaat minstens een zak per week doorheen.
En stiekem vragen we ons af hoeveel zakken we nodig hebben om dat zwembad op de 28 graden te krijgen…

(later toegevoegd: echtgenoot heeft het uitgerekend; ongeveer 5 kuub zou genoeg moeten zijn, dat is dus ruim 1000 zakken van 4,5 liter)

Foto door cottonbro studio

2 opmerkingen:

  1. Wat een slimme truc om je boodschappen goed te houden. Als het hier tropisch warm is ga ik dit zeker een keer gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, dat soort dingen leer je wel in de tropen, zeker als het van de dichtstbijzijnde supermarkt bijna drie kwartier rijden is naar huis...

      Verwijderen

Wat leuk dat je wilt reageren!
Ik lees alle reacties en meestal antwoord ik ook, al kan dat soms een paar dagen duren.