23 augustus 2024

Onverwacht

 

Na zes jaar heen en weer reizen tussen Curaçao en Nederland ben ik wel wat gewend. En sinds we een eigen vakantiehuisje in Nederland hebben, is het helemaal gemakkelijk. We hebben daar alles wat we nodig hebben, dus het enige wat we nog moeten inpakken zijn onze laptops, mijn camera en e-reader en onze telefoons. De afgelopen twee jaar hadden we zelfs een eigen autootje bij het huisje staan, dus ik hoefde alleen maar een taxi te bestellen. Helaas is het autootje inmiddels naar de sloop, maar een huurauto bestellen is ook zo lastig niet. (Dacht ik, viel tegen, maar ik zal jullie mijn gezeur daarover besparen.)
Ook het achterlaten van het Curaçaose huis is routine. De tuin is en blijft een probleem, maar het huis laat ik meestal wel aardig schoon en opgeruimd achter. Daar werk ik dan de laatste week voor we weggaan naar toe. Zoals ik al zei, na zes jaar ben ik het wel gewend.
Maar nu kwam het wel erg onverwacht. Donderdagmiddag om twee uur zei ik nog tegen mijn vader dat we nu eenmaal niet weg konden en dat we dus maar moesten leren omgaan met de hitte. Om vier uur besloot echtgenoot dat hij het toch echt te warm vond om zijn werk te kunnen doen en boekte hij terplekke tickets voor de maandag erna. Zo hadden we dus drie dagen om ons voor te bereiden. Of eigenlijk drie ochtenden, want na elf uur ’s ochtends is het te warm om nog echt veel te doen.
Maar het lukte. Min of meer tenminste. Ik ben al een tijdje ziek door de extreme warmte, dus echt goed schoonmaken is er al weken niet bij. Maar het bed is verschoond, de was is bij, de badkamers zijn met de Franse slag gedaan en de vloeren gedweild. De planten hebben een flinke scheut water gehad en de buitenplanten zijn naar binnen verhuisd of in ieder geval uit de zon. De rest komt wel als we terug zijn en het hopelijk koeler is.
En nu zit ik op de Veluwe bij te komen van een zeer korte nacht in het vliegtuig en de bijbehorende jetlag. En van die extreme hitte dus. Ik draag een trui en sloffen en ik heb het nog steeds koud. Zoals altijd als we hier zijn. Normaal gesproken mopper ik daar wel een beetje over. We zijn tenslotte mede vanwege het weer verhuisd naar de tropen. Maar op dit moment vind ik het heerlijk.

2 opmerkingen:

  1. Wat akelig als het zo heet is dat je er echt een beetje ziek van wordt Geertrude. Wat heerlijk dat je dan nu even kunt bijkomen in het koelere Nederland.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is echt een voordeel van dat vakantiehuisje. Gekocht in een opwelling, maar het zorgt ervoor dat we altijd een eigen plekje hebben in Nederland.

      Verwijderen

Wat leuk dat je wilt reageren!
Ik lees alle reacties en meestal antwoord ik ook, al kan dat soms een paar dagen duren.